On aika vetää yhteen syyssateissa lentokausi. Lentokausi alkoi hinauksella Kiikalassa toukokuussa.
Kesäkuu alkoi Fly Further tapahtumassa, jossa tutustuin Zenolla lentämiseen. Parin Kobarid - Gemona eestakaisen aikana tulikin kaksilinjaisen liitimen perusohjausliikkeet tutuiksi ja lento rentoutui. Toinen viikko meni lennellessä Annecyssä porukalla. Kolmanneksi viikoksi olinkin ilmoittautunut Naviter Openiin St Jean Montclariin. Viikkoa leimasi matalat pilvet ja ikävä ilmiö eli pilvilentäminen. Järjestelyt sinänsä olivat tuttua laatua, mutta pilvilentämiseen puuttumattomuus heikensi sitä. Elokuussa tiimaa tuli taas mukavasti ennen SM-ja PM-kisaa Krusevossa, mm. 91km FAI kolmio lämmitti mieltä. Itse kisassa keli oli väliin epätavallisen heikkoa, joka ei isoa liidintä kovasti kannattele 😎😦 Krusevosta matka jatkui taksilla komeasti Sofiaan Bulgariaan, josta omatoimisten pilottien vuokra-autolla ajelimme Sopottiin. Lensimme kaiffarin kanssa aikomamme 100km FAI-kolmion - tai vähemmän ;-D malliksi ryhmämatkalaisille vink vink
POHDINTAA Sen verta tuli käkäämistä vuorella ennen tehtäviä kesän aikana, että ensi vuonna taidan osallistua muutamaan viikonloppukisaan. Erityisesti kiinnostaisi sellaiset paikat, joissa ei ole vielä Alpeilla tullut käytyä. Tietysti Nordic Open kiinnostaa, mutta taso on Suomessa siinä määrin noussut, ettei enää ole satavarmaa mahtuuko harrastajalentäjä mukaan ;-D Zenolla lentäminen palautti ilon matkalentämiseen. Pitkän lentokokemuksen omaavana oli suht vaivatonta lentää kaksilinjaista liidintä. Varsinkin kolmen vuoden lentokokemus avoimen luokan liitimistä edesauttoi tässä. Zeno häviää tunnokkuudessa ja huippunopeudessa avoimen luokan liitimille, mutta kokonaispakettina tarjoaa todella miellyttävän matkalentosiipikokemuksen. Erityisesti tällä siivellä pääsee kivasti etenemään vastatuulessa, mikä houkutti EN-D siipeen siirtymisessä. Muutoin nykyiset EN-B liitimetkin tarjoavat mahtavia matkalento-ominaisuuksia. Tämä on hienoa aikaa harrastaa lajia. Tiimaa tuli tälle lentokaudelle 38h, which was nice.
|